maanantai 30. maaliskuuta 2015

Piinavikko Penan mukaan 1/6

Matteuksen evankeliumi Pentti Saarikosken kääntämänä:

Kun he olivat laulaneet niin kuin piti, he siirtyivät öljypuuvuorelle. Jeesus sanoi:
”Tänä yönä te kaikki petätte minut. Sillä kirjoituksissa sanotaan: ’Minä isken paimeneen ja lauma hajoaa.’” Mutta sen jälkeen kun olen noussut kuolleista minä menen Galileaan ja odotan teitä siellä.”
Pietari sanoi:  ”Vaikka kaikki muut pettäisivät niin minä en.”
”Kuulehan, vielä tänä yönä ennen kukonlaulua sinä olet kolme kertaa kieltänyt tuntevani minua”, sanoi Jeesus.
Pietari sanoi: ”Minä vaikka kuolen sinun kanssasi ennemmin kuin petän sinut.”
Samaa sanoivat kaikki muutkin oppilaat.
Sitten Jeesus oppilaineen tuli Getsemane-nimiseen paikkaan. Hän sanoi heille: ”Istukaa tässä sen aikaa kun minä käyn tuolla puhumassa jumalalle.”
Hän otti mukaansa Pietarin ja kaksi Sebedeuksen poikaa. Suru ja epätoivo valtasi hänet, ja hän sanoi: ”Minä olen niin murheellinen että voisin kuolla. Odottakaa tässä, valvokaa minun kanssani.”
Hän meni vähän matkan päähän, painui kasvoilleen maahan ja sanoi jumalalle: ”Isä, jos se mitenkään on mahdollista, niin anna tämän kärsimyksen mennä minun ohitseni. Mutta ei niin kuin minä haluan vaan niin kuin sinä, niin tapahtukoon.”
Kun hän tuli takaisin oppilaitten luokse, nämä nukkuivat. Jeesus sanoi Pietarille: ”Te ette siis yhtä lyhyttä hetkeä jaksaneet valvoa minun kanssani? Teidän on oltava varuillanne ja pyydettävä ettette joutuisi koetukselle. Mieli on kyllä intoa täynnä mutta ruumis on vastustuskyvytön.”
Hän meni uudestaan puhumaan jumalalle. Hän sanoi: ”Isä, jos ei ole mahdollista että tämä kärsimys menee minun ohitseni, vaan minun on se koettava, niin sinun tahtoni tapahtukoon.”
Kun hän tuli takaisin, oppilaat nukkuivat taas, heidän silmänsä eivät pysyneet auki. Hän jätti heidät nukkumaan ja meni puhumaan jumalalle vielä kolmannen kerran, sanoen samat sanat kuin aikaisemmin.
Sitten hän tuli oppilaitten luokse ja sanoi: ”Te yhä vain nukutte ja lepäilette? Hetki on tullut. Ihmisen poika kavalletaan ja luovutetaan pakanoiden käsiin. Nouskaa, nyt lähdettiin. Petturi ei ole kaukana.”

Kesken hänen lausettaan tuli Juudas, yksi kahdestatoista, mukanaan suuri joukko ihmisiä jotka olivat aseistautuneet miekoin ja nuijin. Pappisjohtajat ja kansanvanhimmat olivat heidän työnantajansa. Petturi oli sopinut merkintä: se jota hän suutelee, se se on, se heidän on pidätettävä. Hän meni suoraan Jeesuksen luokse, tervehti puhutellen häntä rabbiksi ja suuteli häntä. Jeesus sanoi: ”Ystävä, sinä teet vain mitä sinun on tehtävä.” Silloin ne tulivat, kävivät Jeesukseen käsiksi ja ottivat hänet vangiksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti