torstai 19. maaliskuuta 2015

Lähdin puhumaan pukille

Osallistuinpa nettikeskusteluun, vieläpä ikään kuin vastapuolen sivuille; minulla kun kavereissa sellaisiakin, joiden kanssa ajattelen eri tavoin. Varovasti koetin raottaa meikäläisten näkökulmaa. Pian tuli vastaus, jossa minua kehotettiin puhumaan vaikka pukille.

Mutta kun lyömään ryhdytään, osaan tarvittaessa näpäyttää.

Kirjoitin: Juuri tällainen "Puhu Arto vaikka pukille" kommentointi on sitä huutelemiseen perustuvaa keskustelemattomuuden kulttuuria, jonka vuoksi osallistun aika vähän tällaisiin nettikeskusteluihin. Ei kuunnella toista ihmistä, ei mietitä hänen sanomisiaan, ajatuksiaan. Vuorotellen ollaan yksin äänessä. Ollaan varmoja siitä, että minä ja meikäläiset olemme aina oikeassa ja ne muut aina väärässä. – Lähden tästä puhumaan pukille.

2 kommenttia:

  1. Me kaikki olemme jossain kohtaa väärässä.

    VastaaPoista
  2. Keskustelua ei ole se, että ihmiset korvat lukossa huutavat toistensa suuhun omia mielipiteitään. Kukaan ei kuuntele ketään.
    Kukaan ei ole yksin muodostanut mielipiteitään. Niissä näkyy monien ihmisten vaikutus.
    Hyvää keskustelukulttuuria olisi esim. sanoa toiselle: "Tuo oli järkevästi sanottu. Voitko perustella lisää?" Ja kun on kuullut toisen lisäperusteita sanoa toiselle: "Sinä olet oikeassa. Minä väärässä. Nyt olen tuosta asiasta samaa mieltä kanssasi, kiitos."

    VastaaPoista