perjantai 3. huhtikuuta 2015

Piinaviikko Penan mukaan 4/6

Matteuksen evankeliumi Pentti Saarikosken kääntämänä:

Oppilaat toimivat Jeesuksen käskyn mukaan ja suorittivat pääsiäisvalmistelut.
Illalla hän kävi ruokapöytään kahdentoista oppilaan kanssa. Aterian aikana hän sanoi:
"Yksi teistä pettää minut."
"Et kai sinä minua vain tarkoita, herra?" sanoivat masentuneet oppilaat toinen toisensa jälkeen.
"Minut pettää yksi niistä joka kostuttaa minun kanssani kätensä tässä astiassa", Jeesus sanoi. "Minä menen sitä tietä joka minulle on ennalta määrätty, mutta sääli sitä joka ihmisen pojan pettää. Sen miehen olisi ollut parempi jäädä syntymättä."
Juudas, se joka hänet sitten petti, sanoi: "Ethän sinä minua tarkoita, rabbi?"
"En minä sitä sanonut", sanoi Jeesus.
Aterian aikana Jeesus otti leivän, kiitti jumalaa, taittoi leivän paloiksi ja jakoi ne oppilaille sanoen:
"Siinä, syökää. Se on minun ruumiini."
"Sitten hän otti viinikannun", kiitti jumalaa ja pani kannun kiertämään sanoen:
"Juokaa tästä vuoron perään jokainen. Tämä on minun testamenttini, minun vereni, jolla niin monet lunastetaan vapaiksi. Ja tämän jälkeen minä en viiniä maista ennen kuin isäni kuningaskunnassa, jossa minä juon uutta viiniä yhdessä teidän kanssanne."
Kun he olivat laulaneet niin kuin piti, he siirtyivät Öljypuuvuorelle. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti