keskiviikko 1. huhtikuuta 2015

Piinaviikko Penan mukaan 2/6

Matteuksen evankeliumi Pentti Saarikosken kääntämänä:

Nyt oli tapana että maaherra aina juhlan kunniaksi armahti jonkun vangin, kenet kansa halusi. Vangittuna oli muiden muassa mainehikas Jeesus Barabbas. Pilatus kysyi kokoontuneelta kansalta: ”Kumman te haluatte että minä armahdan, Jeesus Barabbaan vai Jeesuksen jota sanotaan kristukseksi?”
Hän tiesi näet, että Jeesus oli tuotu hänen tuomittavakseen pelkästä kateudesta. Ja sitä paitsi, hänen istuessaan oikeudessa oli hänen vaimoltaan tullut sanoma: »Pidä sormesi erossa siitä jalosta miehestä. Viime yön unessa minä sain kärsiä tuskaa hänen takiaan.»
Mutta pappisjohtajat ja kansanvanhimmat olivat puhuneet kansan ympäri, että se pyytäisi Barabbaan armahtamista ja kuolemanrangaistusta Jeesukselle.
”Kumman te nyt sitten haluatte että minä armahdan? ”maaherra kysyi.
”Barabbaan”, kansa sanoi.
”Mitä minä sitten teen Jeesukselle jota sanotaan kristukseksi?” Pilatus kysyi.
Kansa huusi yhteen ääneen: ”Ristiinnaulitse hänet!”
”Mitä pahaa hän sitten oikein on tehnyt?” Pilatus kysyi.
Kansa huusi yhä kovemmalla äänellä: ”Ristiinnaulitse hänet!”
Pilatus huomasi ettei hän mahtanut mitään, kansa vain aloittaisi mellakan, ja niin hän otti vettä ja pesi kätensä. Hän sanoi: ”Syytön minä olen tämän miehen kuolemaan. Vastatkaa itse puolestanne.”
Kansa huusi yhteen ääneen: ”Me ja meidän lapsemme kannamme vastuun tuon miehen kuolemasta.”

Niin Pilatus vapautti Barabbaan, mutta Jeesuksen hän ruoskitutti ja antoi ristiinnaulittavaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti